2022. március 1., kedd

Világvége 3 a menekülés eszközei.

Felkészülés a világvégére.


A felkészülés nagyon sok részből áll, és ezek között fontos helyet foglal el havaria esetén a menekülés megtervezése.

Van-e mivel menekülni?
Illetve a menekülés, utazás módja mi legyen?

Kérdések.
Hányan vagyunk, milyen járművel, vagy járművekkel rendelkezünk, mit viszünk magunkkal?

Alap.
Gyalog max 4-5 fős csoportokban (itt kisebb-nagyobb távolság tartásával több több csoport is lehet), járművel minimum 2 maximum 4-5 jámű legyen egy-egy csoportba összevonva. A csoportban lévők első sorban maguknak segítenek, ha nagy a baj, akkor kérjenek másik csoporttól segítséget. Kb ekkora az a létszám, mely még aránylag jól tud mozogni, de már a belső segítség is adott.
Ha tehetjük kövessük ez elővéd-hátvéd szemléletet, mikor is az elővéd (felderítő) előre megy és a környezetet figyeli, értesíti baj esetén a fő csoportot, illetve a hátvéd a hátsó támadástól óv, és az esetleg lemaradottakat szedi össze.

Gyalog.
Sok esetben nem érdemes neki vágni, vagy maximum a találkozó helyig, ahonnan másokkal, járművekkel megyünk tovább.
A gyalog távolság saját véleményem szerint ne legyen több 10 km-nél, ez még akár 2 óra alatt megtehető, kicsit hosszabb idő alatt még kevésbé edzett személyeknek sem olyan megterhelő, ha amúgy a terep adottságok nem kirívóan nehezek.
Esetleg átmeneti pihenű-búvóhelyig mehetünk gyalog, ott pár napot át lehet vészelni a továbbindulásig, vagy mások bevárásáig.
Csak egyedül, vagy kisebb csoporttal tudunk haladni, kevés terhet tudunk vinni.

Kerékpár.
Nehéz kérdés, mert leginkább jó minőségű úton használható, de a sebessége nem olyan nagy, hogy esetleg ne tudjanak gyalogosan vagy más járművel elkapni, leszedni róla, nehezebb elbújni, és a nagyobb tempó miatt későbbi az észlelés lehetősége ha baj közeledik.
Mérete miatt könnyebben észrevezető és világítás nélkül éjszaka nehézkes a haladás.
Csak egyedül, vagy kisebb csoporttal tudunk haladni. Alig valamivel többet tudunk vinni mint gyalog. A kerékpárt nem cészerű terhelni.

Motorkerékpár.
Itt a klasszikus utcai nagymotorok nem játszanak. Ami az igazi, a kis méretű max 150-170 ccm enduro vagy cross motor. Ezek már megfelelő tempóval tudnak haladni, jól elboldogulnak épített utakon, de akár terepen is. Menekülésnél egy autó elől pl el tudunk menni a szántásba, vagy keskeny utcákon is. Nagyon fontos, hogy ha árokba csúszunk, vagy éppen el kell dugni hirtelen a gépet, egyedül elő tudjuk szedni, esetleg olyan helyen kell átkelnünk, vagy olyan helyre el kell rejteni, akkor akár felemelve is kell tudnunk vinni. 
Párban (utassal nem célszerű), vagy kisebb csoporttal tudunk haladni. Többet tudunk vinni mint gyalog vagy kerékpárral, de valahol 50 kiló körül azért van határ.

Quad
Szerintem menekülésre nem jó. Utcán, és terepen is sokkal esetlenebb mint egy motor, sebességben sem több. Inkább a későbbiekben a menedékhelyen málhásnak jó, vagy utánfutót, egyéb terhet húzni.
Párban vagy kisebb csoporttal tudunk haladni. Itt a pár már komolyan segíthet védekezésben is. Aránylag nagy terheket, akár 2-300 kilót is vihetünk.

Személyautó.
Az autó nem lehet nagy, és nem lehet a csilivili kategória. Feltűnés mentes, lehetőleg sötét vagy hétköznapi színű, kis értékű, de megbízható legyen. Ha lehet akkor 4x4-es. Mindenképp 4 ajtós (kivéve ha mindig csak max két személy használja), lehetőleg minimum 4 személyes, emelt hátú (egyterű) és variálható belső terű. Ez a kategória kb. a 2000 előtti és a suzuki svift vagy annál kicsit nagyobb, kb Opel zafira méret. Ha választhatunk akár a benzines karburátor-megszakító kombó, vagy kis köbcentis atmoszférikus (nem tudrbós) diesel motoros is lehet. természetesen vonóhorog kötelező. Ha eleve felkészítjük, akkor több irányú vonó szem, mobil csörlő, alsó pajzs, és pár egyéb fizikai védelem is lehet rajta, mint ha egy tereptúrára készülnénk. Akár odáig is elmehetünk, hogy a végső biztonsági helyen letárolunk olyan kiegészítőket, mint rács a szélvédő elé, gallytörö rács, egyebek. Ha oda kerül a sor, akkor már nem kell attól tartani, hogy a rendőr megállít az úton. Vagy nem lesz már rendőr, vagy ez lesz a legkisebb gondjuk, de mások lehetnek ellenünk.
Ne tömjük tele az autót, ha lehet párosával legyünk, vagy max négyen. Terhet max 4-500 kilót tudunk vinni, hely és kialakítás függő.

Terepjáró.
A modern darabok itt sem játszanak. Benzines karburátoros motor vagy szívódiesel. Megoszlanak a néztek, hogy rövid vagy hosszú alvázas, illetve zárt vagy platós legyen. Mindegyiknek meg van az előnye és hátránya is. Itt is fontos, hogy készítsük, szereljük fel, mintha egy komolyabb offroad túrára mennénk, de maga az autó ne legyen feltűnő, akár lehet kopottas horpadt is. Ami viszont nagyon kellhet, egy bivaly erős lökhárító (feltűnésmentesen) mert ha úttorlaszt kell lezúzni, vagy másik autót megtolni, az jól jöhet.

Példa: 
Anno a saját nissan patrolom lökhárítójába, és a hozzá tartozó alváz erősítésbe több mint 80 kiló vasat építettünk be. Teszteltük is, nem lett volna sok ellenfele az utakon.
Itt is igaz ami a személyautónál, több jármű, azokban 2-3-4 fő. Terhet már akár egy tonnáig el tudunk vinni, sok mindentől függ.

Benzin vagy diesel? 
Alapvetően szubjektív kérdés, és a fő, hogy mi áll rendelkezésre.
Más részt viszont, ha üzemanyagra van szükségünk, akkor egy lerobbant teherautóból aránylag könnyebb gázolajat szerezni, mint több személyautót a benzinért lefejteni, valamint a gázolaj tovább eláll.

Nagyobb teherautókkal azért nem foglalkozom, mert kevés embernek van arra lehetősége, hogy ilyet tartson, más részt ott már annyira változatos a kínálat, hogy több estét kitöltene azok taglalása.

Hogyan utazzunk?
Részben már fentebb írtam, hogy ne tömjük ki az autót sem emberrel, se felszereléssel. Itt is fontos, hogy kerüljük a feltűnést.
Kinézetünk, ruházatunk lehetőleg legyen hétköznapi, ne vegyünk fel terepruhát, ne aggasunk magunkra a kulcstól a késig minden szirszart, a csomagokat lehetőleg hétköznapi csomagolásba tegyük, és ne tömjük ki velük az autót. Az utánfutót kerüljük, azt csak biztosított és ismert úton hasznájuk, ugyanis nagyban akadályozza a mozgást, tolatást, félreállást, stb.
Ezekből az is következik, hogy ne a meneküléskor akarjunk elvinni fél évre kaját, egyéb felszerelést, mert egy részt ezt úgysem tudjuk megtenni, más részt felhívjuk magunkra a figyelmet, és tálcán kínáljuk magunkat az esetleges fosztogatóknak.
Azért az autóban, magunkon rejte viseljünk kést, esetleg önvédelmi fegyvert magunkon, vagy melletünk kéznél, ha kell, akkor legyen meg a lehetősége a hathatós védekezésnek is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése