2022. március 1., kedd

Világvége 2 kell egy terv.

Felkészülés a világvégére.

A felkészülés nagyon sok részből áll, és ezek között fontos helyet foglal el havaria esetén a menekülés megtervezése.

Kell egy terv...
Elindulunk, odaérünk, de mit tegyünk előtte, közben, és utána?

Van olyan rész amit már tárgyaltunk, így a mentális, és fizikai felkészülést, adott esetben a család, gyerekek felkészítését.

De ha baj van, ennél több kell, legalább is fejben.

Mielőtt megtörténik bármi, fel kell legalább lélekben készülni, a hozzánk közel állókkal, azonos nézetűekkel, családdal beszélgetni kell. Nem kell kicsi, vagy nagyobb előadás, elég, ha a gondolatainkat elmondjuk, meghallgatjuk őket, akkor is megragad bennük a lényeg.
Ha "vevők" rá akkor komolyabban is bele kell menni, akár a legutolsó, legkisebb részletekig, melyek akár az alábbiak is lehetnek.

Honnan tudjuk, hogy baj van?
A probléma általában nem egyik napról a másikra kezdődik, annak vannak kisebb, vagy nagyobb, jobban, vagy kevésbé látható előjelei.

Mik lehetnek ezek? A teljesség igénye nélkül.
- gyorsuló infláció
- üzletekben esetleg kifogyó élelmiszer, vagy üzemanyag, ellátási nehézségek, felvásárlási láz
- külföldi hírek, közeli háborúk (sajnos most aktuális), országos vezetők nyilatkozatai
- távolabbi, akár tengerentúli problémák, kiber bűnözés, nagyobb, gazdaságilag vezető államok problémái
- lázongás, tüntetések, átfogó sztrájkok
- szükségállapot, szükséghelyzet bevezetése, kapcsolódó intézkedések
- hirtelen sokasodó sziréna hangok (rendőr, mentő, tűzolzó)
- mozgósítás
- repterek, erőművek elsötétítése
- energiahordozók (villany, gáz) korlátozása, szolgáltatás akár időleges szüneteltetése.
- stb.

Nagyon sok ilyen jel lehet, de nyomatékosan felhívom a figyelmet arra, hogy a hírek, jelek jó része hamis lehet, akár a szóbeszédek elferdülése, akár szándékos dezinformációs szándékok miatt. Tehát a híreket több helyről megerősítve, lehetőleg helyén kell kezelnünk. Ha komoly a dolog, akkor igyekezzünk bel és külföldi hírportálokon is utána nézni, semmiképp ne higgyünk azonnal olyan weboldalaknak, akik köztudottan valamelyik gazdasági vagy politikai szereplő felé húznak.

Tájékozódj!

Ha híreket hallunk, ahogy fentebb írtam is, meg kell próbálni azokat ellenőrizni. Tv-rádió-internet.
Ha lakótelepen lakunk, akár jó megoldás lehet kimenni a tetőre, vagy felső szinten lakóhoz, elnézni a város vagy városrész központja felé. Kertvárosban is sok helyről (Budapesten) ellátni szinte a belvárosig.

Ha a hírek igazak, és a kapcsolattartás.

Hívjuk fel azokat akik a körünkben vannak (a csapatunkat), kérdezzük meg mi a helyzet náluk, kinéznek az ablakon, elmondják, tájékoztassuk őket a saját helyzetünkről. Egyezzünk meg a továbbiakban, azonnal indulás, vagy várunk egy megadott jelre, információra.

Beszéljünk (küldjünk értesítést) a tervezett befogadó vagy találka helyen lévő ismerőssel (ha van ilyen), értesítsük az érdekelteket, akár előre megbeszélt virágnyelven, akár normál élő szóban, de ilyen esetekben soha ne nevezzük meg sem az útvonal irányát, vonalát, sem a végcélt. Elég ha úgy hivatkozunk rá, mint pl. "a megbeszélt hely" vagy "cél" ahol találkozunk, ha a családon belül van saját becenevünk valakire, ilyenkor ezek jól jöhetnek.

Példa: 
Ha vannak olyan ismerőseink, akik lakóhelyünkhöz aránylag közel, 40-50 km-es távolságon belül laknak, így ha menni kell, akkor a várostól, annak központjától (lehetőleg) távolodó iárnyba tudunk indulni, és náluk pár napot dekózni, kivárva mi lesz a világban, majd ez után dönteni visszatérés, vagy továbbhaladás mellett.

Ma már szinte mindenkinek van mobil telefonja. De ne a facebookon beszéljük ki a terveket, és ha lehet, és a terjedelem engedi, ne élő szóban egyeztessünk. Lehetőleg rövid, tömör sms-eket küldjünk, ezeknek az adat tartalma sokkal kisebb, még rosszabb térerő vagy átviteli hálózat esetén is célba érnek, nem úgy mint az aplikációk által kezelt üzenetek, vagy az élő beszéd. Az aplikációk, programok amúgy is egy gombnyomással tilthatók, leállíthatók a tulajdonos által, ez nem jó.

Elég olyan üzenet: "ha jól vagytok induljatok a megbeszélt helyre, ha baj van jelezd, igazold vissza". Ebben minden benne van. Jön egy bármilyen jel, karakter, "ok", és tudjuk, hogy célba ért az üzenet.
Ha semmi más, akkor elindultak, illetve ha baj van akkor kapjuk esetleg a következő üzenetet.

Ha komolyan konspirálni kell, mert már esetleg utcai harcok vannak, a csőcselék elszabadult, vagy teljes a káosz, akkor azonnal megjelennek a zavarosban halászók is. Itt a rablástól, esetleg komolyabb attrocitásoktól kezdve szinte bármilyen erőszakos cselekedet vagy vagyon szerzés megeshet, de akár csak a balhé miatt is lehet végső esetben lincselés a felbújtott tömeg részéről. Sajnos volt már rá példa többször a történelemben. 

Tehát komolyabb konspirációnál használhatunk, akár PMR akár más adóvevővel (a mobil rendszer blokkolás vagy túlterheltsége miatt), telefonnal olyan megjelöléseket, hogy: "ahol legutoljára találkoztunk", "ahol xy eltaknyolt, és segítettünk neki", "ahova suliba jártál", "ahol először ittunk narancsos kávét", stb. A lényeg, hogy egyértelmű legyen az üzenet, és ne tudja más, hogy mi is a hely, még, ha hallotta is mert épp ott volt mellettünk.

Példa: 
Régi bevált módszerünk volt egy barátommal, hogy az akkor még vezetékes telefonon beszélve, ha valamelyikünk olyan helyen volt (család, ismerősök) akiknek nem szabadott tudni miről beszélünk, akkor a vonal azon végén lévő elkezdte mondani: igen...nem...igen...nem... Ebből a másik fél tudta, hogy nem tud eszélni, és kérdezőskdés elkezdődött. Nem tudsz beszélni? Nem. Barkochba kezdődött, de egy részt működött, más részt az illető mellett lévők sosem tudták mi a téma, még, ha róluk is szólt.

Ha menni kell, hát menni kell...
Elvileg ezen a ponton (mivel előre gondolkodunk, nem most kapkodunk) már előre be van készítve a hátizsákjainkba ellátmány, kötszer, ital, lámpa, bicska, tűzszerszám, egyéb sok apróság, és akár az előszobában, akár a garázsban, pincében, néhány nagyobb (pl. kenyeres) ládában 1-2 heti élelmiszer, pár karton víz, gázfőző, tisztasági csomag.
Az autó pedig legalább 3/4-ig tankolva, azonnal hadra fogható állapotban üzembiztosan a ház előtt, vagy az udvaron. Benne térkép, tartalék lámpák, pótkerék, emelő, vontató kötél, gyakorlatilag minden amit amúgy is benne tartunk.

Indulás, közlekedés
Semmi feltűnősködés. Ahogy már beszéltünk róla, indok nélkül nincs rohanás, cikk-cakkban vezetés, előzgetés, hősködés. Meg kell maradnunk átlag autósoknak amíg csak tehetjük. Ezen csak közvetlen veszély esetén változtassunk, vagy olyan esetben ahol már szinte valós harci körülmények vannak.
Nyugodtan haladunk, nem dudálunk, nem szólunk át a masik autóba, igyekszünk a szabályokat betartva közlekedni amíg lehet.
Ne hívjuk fel magunkra a figyelmet sem azzal, hogy full terepszínű ruhában, mint amolyan minirambók ülünk az autóban, sem azzal, hogy bőgő motorral rohanunk valahova. 
Alap, hogy aki vezet, az diktál, nála van a kormány, úgysem tehet senki mást. Amit ő mond (mert általában mindent ő vesz észre leghamarabb), azt mindenki végre hajtja. Ha azt mondja lebukni, akkor lebukni, vagy megállás után futás jobbra, nem kérdezünk, hogy: miért? Azért mert csak! Kuss és csinálni amit mond, ez nem az a helyzet, ahol demokrácia lehet, még akkor sem ha az illető esetleg rosszul dönt, mert sok esetben nincs idő mérlegelnie.
Aki mellette ül, az a navigátor. nézi a térképet, figyeli a környezetet, figyelmeztet bármilyen érdeklődésre számot tartható dologra, legyen az bármi.
Az utasok nem alszanak, nem a telefonjukat, vagy más bizbaszt nyomkodnak, nem zenét hallgatnak fej vagy fülhallgatóval, hanem néznek ki a fejükből. Merre? Mindegy. Néznek előre, oldalra, nézelődnek, figyelnek, ha bármi érdekes van, szólnak. Egy kivétel van a fülhallgató alól, ha valaki pl más rádiót is figyel, kezel, mint ami pl az autóban van.
A rádióbol ne az aktuális Fluor Tomi vagy Emynem slágert hallgassuk, hanem olyan adót keressünk ahol minél gyakrabban mondják a híreket, útinformációkat. Ha tehetjük legyen bekapcsolva a cb vagy más adóvevő is, figyeljünk minden elérhető vonalat.
Az autópályákat, és zárt pályákat (szalagkorláttal zárt sávokat) lehetőleg kerüljük. Az első időszakban csábíthatnak, de egy baleset és megáll az egész, onnantól az emberek egy része állattá válhat, és nagy kockázatnak vagyunk kitéve ilyen szituációban.
Haladjunk tehát tempósan, lehetőleg szabályosan, és alsóbb rendű utakon, de mindenképp megfontoltan.

Ellenőrző pont.
Lehet baráti, hatósági (semleges), vagy ellenséges is (utcai banda, helyi ellenálló erők, HKCS-k (helyi kemény csávók) stb).
Természetesen minden papírunk nálunk van, azok szabályosak, valósak, érvényesek, udvariasan szólunk, vagy kérdezünk.
Nincs hősködés, mi csak megszeppent városi panelpatkányok vagyunk, akik igyekeznek eljutni a pár faluval vagy várossal odébb lévő telekre, ismerőshöz, ahol lepihennek. Ez természetesen magával hozza azt is, hogy nagyjából ismernünk kell az úton található falvak, városok egy részét.
A beszélgetés közben, ha barátságosak, tovább erősíthetjük a bizalmat azzal, hogy ha megkérdezzük, ajánlják-e az útvonalat, van-e valami probléma. Ilyenkor azt közvetítjük, hogy megbízunk bennük, a véleményükben, pedig természetesen nem. Itt nincs helye a bizalomnak, információ szerzés folyik, melyeket majd mi eldöntünk, hogy hova sorolunk, de minél több az infó, annál jobban látjuk a helyzetet, még akkor is ha esetleg szándékosan félre akarnak vezetni minket.

Kisebb helységeken, falvakon valószínűleg simán át tudunk haladni.

Nagyobb városokban 
Sokaknak ismerős pl a "Kelly hősei"-ből amikor megállnak egy magaslaton, és lenéznek a célvárosra. Ha tehetjük, tegyük ezt. Az alföldön nehéz lesz, de ott meg esetleg a fekete füstoszlopokat könnyen láthatjuk a városhoz közeledve. Ezeket a helyeket lehetőleg kerüljük le, de a legjobb, és, hogy ha nincs ott dolgunk, akár nagyobb kerülővel, alsóbb rendű utakon kerüljük ki a nagyobb településeket. 
A navigátor folyamatosan figyelje térképen az esetleges kerülő utakat.

Talán nem késő szólnom, de természetesen a térképen semmilyen jelzést nem használunk. Nem húzzuk ki szép pirossal a tervezett útvonalat, és nem teszünk x-et a célra. Egy részt senkinek nincs köze hozzá, más részt akár a többieket is veszélybe sodorhatjuk akik oda tartanak, amúgy meg az útvonal folyamatosan változhat, alakulhat, ezt a navigátornak kell figyelnie, akár folyamatos újratervezéssel.

Az útvonal tekintetében is kerüljük a vitákat, de ha kérdéses valami, álljunk meg egy félreeső helyen (nem az út közepén), és beszéljük át a problémát, eldöntendő kérdést.

Híd, alagút
Hazánkban is van jó pár híd, sokszor kikerülhetetlenek (Duna, Tisza hidak), illetve van pár alagút, ezek inkább kihagyhatók, bár nincs belőlük sok.
Ha hídhoz érünk, és folyamatos a forgalom, már a híd előtt lassítsunk kicsit, hagyjunk magunk előtt helyet (kb mint ha kényelmesen autóznánk) és haladjunk a forgalommal. Ha nincs forgalom a hídon, akkor akár meg is állhatunk kicsit, körül nézünk, és ha indulunk, akkor határozottan a legnagyobb biztonságos sebességgel haladjunk. Jusson eszünkbe az a kérdés is, hogy vajon miért nincs forgalom a hídon? 
Kb a fentiekből adódik, hogy ha a Duna túloldala a cél, akkor pl Ecserről lehetőleg nem indulunk be a városba, hogy majd valamelyik nagyobb hídon átkelünk, mert nagyon kétséges lehet az odajutás, és maga az átkelés is, nem beszélve arról, hogy a túloldalon ugyanaz a káosz fogadhat a városból kifelé, mint ezen az oldalon. Tudnunk kell melyik az az átkelő, amelyik megfelelő lehet. Lefelé van pár híd, pl Százhalombatta, Dunaújváros, Paks, Dunaföldvár. Spec Paks és Százhalombatta veszélyes lehet a potenciális támadási célok miatt. De az sem baj, ha ismerjük a működő réveket, igaz, hogy valószínűleg komoly pénzeket kérnek (mert megtehetik) de sokszor biztosabb mint egy híd. Kicsi, jelentéktelen célpont, kevésbé feltűnő.
Alagút nem sok van, azok is főleg nagyobb forgalmú utakon, melyeket amúgy is igyekszünk kerülni, de a maradék is kikerülhető. 

Így remélhetőleg majd ,ielőbb, de akár 1-2 nap múlva, megérkezünk egyben a találka vagy végső pihenő támaszpontra.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése